ArmeniaNow.com - Independent Journalism From Today's Armenia
 Back to current issue 
 Back to archive 
 December 6, 2002 
HOME ABOUT US NEWS FEATURES ARTS SPORTS OUTSIDE EYE ARCHIVE STAFF CONTACTS

Frequency Fight: Top Independent TV Station Still Off The Air


The A1+ office in Yerevan is a quiet place these days, with no reporters or technical personnel hurrying to get the latest news to the public. Visitors would hardly notice any sign of activity at the station, once widely regarded as the most objective and impartial in Armenia. Eight months after being forced off the air, its 70 or so staff are losing hope that they will be allowed to resume work anytime soon.

The mood turned gloomier a couple weeks ago after a court suspended a crucial bid (see Waiting for Air) for several television frequencies, which was seen as the only realistic possibility of reopening A1+.

The official motive for the injunction was a lawsuit filed by another private television station, Noyan Tapan, against the state commission that regulates broadcasting. But with Armenian courts rarely ruling against the government, there is a widespread suspicion that the authorities are keen to bar A1+ from covering next February's presidential elections, in which President Robert Kocharyan will be a top contender.

Mesrop Movsesyan (pictured above) is the owner and director of A1+. He says that at stake is the very survival of his company.

"There are two conflicting goals involved. For A1+, the main thing is to preserve its team [of journalists], whereas the broadcasting commission wants to make sure that if A1+ is to resume its work, it does so after the elections."

Noyan Tapan, which is owned by the eponymous news agency, is protesting the "illegal" refusal by the National Commission on Television and Radio to consider its bid. The regulatory body, whose members were appointed by Kocharyan, refused to accept it on the grounds that the broadcaster did not specify which of the available frequencies it is bidding for. Court hearings into the dispute opened last week and could last for months.

Grigor Amalyan (pictured below), chairman of the broadcasting commission, says, "I hope that the judicial process will not drag on. I am doing everything so that our representatives in the court have all necessary documents to prevent excessive delays."

However, Movsesyan and some local observers suspect Noyan Tapan and the authorities of striking a secret deal to further delay A1+ broadcasts. Amalyan dismisses the allegations as "absurd."

Whatever the real story, the indefinite postponement of the frequency tender appears to have dealt a final blow to A1+'s chances of covering the presidential race or parliamentary elections in May 2003. The cash-strapped channel, which has been unable to earn advertising revenues since April, hoped to cover part of its huge financial losses through campaign ads.

More importantly, A1+ was the only major TV station that often aired criticism of Kocharyan and the government while seeking to present a broader range of opinions. There are dozens of channels operating across Armenia. However, virtually all big private networks are owned by businessmen loyal to Kocharyan. This has prompted concern that stations are not as objective in their news reports as they should be.

Kocharyan also firmly controls the state-run Armenian National Television, the most accessible media outlet in the country. All this gives him a huge advantage over his election challengers. Armenia's far more diverse print media have small circulations and therefore less influence than television.

The official reason for closing A1+ was that it lost a tender for its frequency. But the shutdown was strongly denounced by local and international media watchdogs. The New York-based Committee to Protect Journalists accused Kocharyan of "blatantly abusing the frequency licensing system in an attempt to silence a critical media voice."

Vicken Cheterian, director of the Swiss-funded Caucasus Media Institute in Yerevan, shares those concerns. "Taking A1+ off the air is a step backwards. It is not a step forward [in protecting press freedom]."

The decision to pull the plug on A1+ triggered a series of opposition rallies in the Armenian capital last spring. It was also criticized by the United States and the Council of Europe. In an April statement, the U.S. embassy in Yerevan indicated that A1+'s continued existence is essential for the freedom and fairness of the 2003 elections.

Senior Council of Europe officials have said all along that they received assurances from Kocharyan that A1+ will stand a very good chance of being reinstated if it bids for another frequency this autumn. In July, for example, the secretary-general of the Strasbourg-based human rights organization, Walter Schwimmer, told RFE/RL that he is "confident that a positive solution will soon be found" to the issue.

However, the broadcasting commission's Amalyan insists that Yerevan officials could not have explicitly promised to reopen the channel. He says the authorities can only guarantee the fairness of the process.

"It would have been ludicrous to say in advance who will win the [delayed] contest. It's just not realistic."

Ironically, it was the Council of Europe that prompted the Armenian authorities to reform the opaque regulatory framework for the electronic media. Two laws adopted in 2000 were meant to render state television more independent and put in place equal competitive rules for private channels.

  Inside
 

Fair Pay?: Salaries for civil servants and government officials set for dramatic increase

Full story

 
 
 
 

Frequency Fight: Top Independent TV Station Still Off The Air

Full story

 
 
 
 

Repeated Tragedy: Another animal dies at Yerevan zoo

Full story

 

 


Write us at: info@armenianow.com





Copyright ArmeniaNow.com 2002-2017. All rights reserved.

The contents of this website cannot be copied, either wholly or partially, reproduced, transferred, loaded, published or distributed in any way without the prior written consent of ArmeniaNow.com.