Հսկա
պայուսակների ծանրությունից կռացած ծեր կանայք և
տղամարդիկ, մրգով և բանջարեղենով լի ձեռնասայլակներ
քարշ տվող դեռահասներ, պարզապես թափառող կամ ինչ-որ
տեղ շտապող մարդիկ՝ սա է տոների նախօրեին Սադախլոյի
շուկայի սովորական պատկերը:
Վրաստանի հետ Հայաստանի հյուսիսային սահմանում
գտնվող այս շուկան տարածվում է երկու գյուղերի վրա՝
Հայաստանի Բագրատաշենի և Վրաստանի Սադախլոյի: Սակայն
մարդիկ այն պարզապես անվանում են «Սադախլոյի շուկա»:
Այստեղ տոնական գնումներ կատարողները կարող են
գտնել ցանկացած ապրանք՝ մանդարին Բաթումից (Վրաստան),
նուռ Գյանջայից (Ադրբեջան), ընկուզեղեն Նախիջևանից,
բանջարեղեն Հայաստանից և հագուստ Բաքվից:
Սա միակ տեղն է, որտեղ հայերն ու ադրբեջանցիները
յոլա են գնում իրար հետ՝ մոռանալով այն, ինչ իշխանությունները
խոչընդոտ են համարում լավ հարաբերությունների համար:
Լայն և կոր կամուրջը կապող օղակ է երկու երկրների
միջև և հանդիսանում այն վայրը, որտեղ իրենց արտահայտությունն
են գտնում առևտրի հին ավանդույթները: Թեև վաճառողների
և գնորդների հոսքը խստորեն վերահսկվում է սահմանապահների
և մաքսատան ծառայողների կողմից (և՛ հայկական, և՛
վրացական), մարդիկ անարգել կտրում-անցնում են սահմանը:
«Մենք այստեղ բոլորին գիտենք, - ասում է երիտասարդ
վրացի զինվորը, - կանգնեցնում ենք միայն նոր մարդկանց»:
Շուկայում աշխատող մարդկանց, կարծես, բոլորովին
չի հուզում իրենց էթնիկական բազմազանությունը, նրանք
չեն մտածում Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև առկա թշնամանքի
մասին: Նրանք առևտրականներ են, և նրանց միավորում
է բիզնեսը: Նրանք բոլորն էլ՝ բախվելով իրենց քաղաներում
տիրող աղքատությանը, փորձում են գոյատևման ձևեր
գտնել:
Զոհրա
և Ռիզվան Ալիևներն ադրբեջանցի ամուսիններ են վրացական
Արափլո գյուղից: Գրեթե մեկ տարի է, ինչ նրանք Սադախլոյի
շուկայում արքայախնձոր և խուրմա են վաճառում: Նրանց
առևտուրը դեռևս շատ շահույթ չի բերում, սակայն շաբաթը
յոթ օր աշխատելով՝ նրանց երբեմն հաջողվում է ամսական
250 դոլար վաստակել:
Զոհրան և Ռիզվանը երկուսն էլ 40 տարեկան են և
ունեն 3 երեխա: Ամեն օր նրանք արթնանում են առավոտյան
ժամը 3-ին, որպեսզի ավտոբուսով երկու ժամվա ճանապարհ
կտրելով՝ ժամը 6-ի մոտ հասնեն Սադախլո՝ շուկայի
բացմանը: «Մենք աշխատում ենք արևածագից մինչև մայրամուտ,
- ասում է Ռիզվանը: «Շատ դժվար է, սակայն մեր ընտանիքին
երբեմն նույնիսկ հացը չի բավականացնում», - ավելացնում
է նրա կինը:
Այն հարցին, թե ինչպես են առևտուր անում հայերի
հետ, Ալիև ամուսինները պատասխանում են, որ չեն կարող
պատկերացնել որևէ իրավիճակ, որ վատացնի հարաբերությունները
հարևանների հետ: Նրանց առօրյա խնդիրներն այնքան
հեռու են երկու երկրների կառավարությունների միջև
եղած քաղաքական լարվածությունից, որ նրանց հետաքրքրող
նորությունները վերաբերում են միայն մանդարինի օրվա
գնին և թե ինչպիսին է եղել այս տարվա նռան բերքն
Ադրբեջանում:
Բագրատաշենում ապրող հայազգի Սեյրան Բեջանյանը
շուկայի մուտքի մոտ գտնվող վագոնի մեջ տեղադրված
սրճարանի տերն է: Նա ասում է, որ իր հաճախորդները
տարբեր են. ոմանք աղմկոտ են և խմել են սիրում, մյուսները
լուռ են և միշտ շտապում են: Նա իր հաճախորդների
ազգության վրա երբեք ուշադրություն չի դարձնում:
Բոլորի հանդեպ քաղաքավարի է և փորձում է նրանց համար
հաճելի պայմաններ ստեղծել:
«Պատերազմի
մասին մարդիկ այստեղ չեն խոսում, - ասում է Սեյրանը,
- Քիչ առաջ մի սեղանի մոտ միասին ճաշում էին հայերը,
վրացիները և ադրբեջանցիները: Նրանք մի ընդհանուր
հետաքրքրություն ունեն՝ շահը»:
Սեյրանը, որն իր ամբողջ կյանքն ապրել է Բագրատաշենում,
վերհիշում է, որ շուկան ստեղծվել է 90-ականների
վերջում և սկզբում այնտեղ ոչինչ չկար: Ամեն ինչ
սկսվեց մրգից:
«Մեր Բագրատաշեն գյուղը սկսած հին ժամանակներից
երբեք հարևան Սադախլոյի հետ խնդիրներ չի ունեցել,
- վերհիշում է Սեյրանը, - Սկզբում մեր գյուղացիները
ընկերաբար խնդրում էին հարևաններին մի քիչ միրգ
բերել Վրաստանից: Ապրանքը տեղափոխում էին սայլակներով,
hետո՝ մեքենաներով, և վերջում՝ բեռնատարներով: Այդպես
էլ ամեն ինչ սկսվեց»:
Սական շուկան միայն վաճառողներն ու նրանց էթնիկական
ծագումը չէ: Երևանից շատ գնորդներ 220 կմ ճանապարհ
են կտրում, որպեսզի հասնեն այստեղ և ավելի էժան
ապրանքներ գնեն: Սովորաբար այստեղ մրգի և բանջարեղենի
գները Երևանի և Վանաձորի պես քաղաքների գների կեսն
են կազմում:
Որոշ մարդիկ «այստեղ են հասնում մի տաբատ գնելու
համար», ինչպես արտահայտվեց մաքսատան մի ծառայող:
Ըստ երևույթին, հետադարձ ճանապարհածախսն նրանց ավելի
քիչ է հուզում, քան Երևանում նույն տաբատի համար
վճարելիք գինը:
|