«Թող
մեքենա տան՝ տասնվեցերորդը կունենամ, թե չէ, էլ
ու՞ր ունենամ», - ասում է 15 երեխաների մայր տիկին
Էմման, որը 1997 թվականին ընտանիքով Աշտարակից եկել
և վերաբնակվել է Ադրբեջանի նախկին Լաչինի շրջան:
Փիրջահան գյուղը վերանվանվել է Գողթանիկ, իսկ
շրջանը՝ Քաշաթաղ, որը դարձել է Լեռնային Ղարաբաղի
վեցերորդ շրջանը (հինգերորդը Լաչինից հյուսիս Ադրբեջանի
նախկին Քյալբաջար շրջանն է, որ վերանվանվել է Շահումյան):
«Երբ ամուսնանում էի, որոշել էի յոթ երեխա ունենալ,
- ասում է Էմմայի ամուսինը՝ Սերգեյ Պողոսյանը, -
Հարսանիքիս հերս կենացիս ասեց՝ յոթ որդով սեղան
նստես:
«Ասի, հորս խաթեր ևս յոթը կունենամ: Էդպես 14
երեխա եղավ: Տասնհինգերորդն էլ Ղարաբաղի պատվին
ունեցա»:
Էմմայի 15-րդ որդին՝ Արցախը, ծնվել է Քաշաթաղի
հիվանդանոցում 98 թվականին: Էմման ու Սերգեյն արդեն
ունեն վեց թոռ: Երեք աղջիկներն ամուսնացած են, երկուսն
ապրում են Աշտարակում, իսկ երրորդը՝ հարևան գյուղում:
Էմման և Սերգեյը՝ իրենց մեծ ընտանիքով, Հայաստանի
կառավարության կողմից իրականացվող ծրագրի մի մասն
են կազմում, որի նպատակն է բնակեցնել Լաչինը և դրանով
միաձուլել Հայաստանը և Ղարաբաղը:
(Լաչինը Ղարաբաղը Հայաստանից բաժանող տարածքն
է, որ հայկական ուժերը գրավել են 1992 թվականին:
Վերանվանելով և վերաբնակեցնելով Լաչինը՝ Հայաստանի
կառավարությունը միաձուլում է երկու հայկական պետությունները):
«Մեր վիճակը շատ ծանր էր: Աշխատում էի Աշտարակի
ռադիոֆիզիկայի ինստիտուտում: Գործը կանգնեց: Հետո
ուսումնարանում էի աշխատում: Էստեղից էլ փող չկար:
Մինչև որ Անահիտը համոզեց-բերեց էստեղ», - ասում
է Սերգեյը:
Անահիտ Դանիելյանը Գողթանիկի գյուղապետն է, և
նրա շնորհիվ գյուղում շատ են նախկին աշտարակցիները:
Սակայն ինչպես Քաշաթաղի այլ գյուղերում, այստեղ
էլ բնակիչները Հայաստանի տարբեր շրջաններից են:
Թեև շրջանը Ղարաբաղի վարչատարածքային միավոր է,
այստեղ ապրող ղարաբաղցիների թիվը փոքր է:
Քաշաթաղի
շրջանը ստեղծվել է 1993 թվականի դեկտեմբերին և նույն
ժամանակ էլ սկսվել է բնակեցվել: Ադրբեջանական գյուղերում
մնացած անկտուր պատերի վրա վերաբնակները վարչակազմի
օժանդակությամբ նոր տներ են կառուցել: 1992 թվականին,
երբ հայկական զորքերը գրավել են շրջանը, ռազմական
հրամանով տները հրդեհել են, որպեսզի դրանք բնակելի
չլինեն, եթե ադրբեջանցիները փորձեն վերադառնալ:
Մեկ տարի հետո մշակվել է վերաբնակեցման ծրագիրը:
Այժմ շրջանում կա մոտ 130 բնակավայր: Դրանցից
50-ը դպրոցներ ունեն, ինչը ձևավորված համայնքի չափանիշ
է:
Շրջանը ձգում է նոր բնակիչներին պետական արտոնություններով,
որով յուրաքանչյուր ընտանիք ստանում է 20000 դրամ
(մոտ 40 դոլար), 5000 դրամ (մոտ 10 դոլար) ընտանիքի
յուրաքանչյուր անդամ և 120000 դրամ (մոտ 240 դոլար)
անասնավարկ քսան տարով: Բացի այդ, յուրաքանչյուր
ընտանիք ստանում է 200 կիլովատ անվճար էլեկտրաէներգիա:
Անվճար է նաև ջուրը: Չի հարկվում գյուղատնտեսկան
գործունեությունը:
«Մենք ամեն եկողի չենք ընդունում, - ասում է Քաշաթաղի
վարչակազմի վերաբնակության վարչության պետ Ռոբերտ
Մաթևոսյանը, - Մեկ էլ նկատում ես, եկել է միանվագ
օգնությունը ստանա ու փախչի: Էդ քսան հազարի համար
չեն ալարում Երևանից հասնում են ստեղ (վերաբնակիչներն
ազատված են ճանապարհածախսից): Երկար-բարակ զրուցում
ես, մինչև պարզում ես, որ եկել է մշտական բնակության»:
Ֆինանսների բացակայության պատճառով անասնավարկերը
տրվում են երկու տարի ուշացումով: Դեռևս կան բնակիչներ,
որոնք 1999 թվականից սպասում են վարկին:
Սերգեյը գյուղում բնակության երկրորդ տարում ստացել
է անասնավարկը և գնել է երկու կով, որոնք բազմացել
են և երեք տարվա մեջ դարձել են հինգը: Ունի նաև
10 ոչխար: Սերգեյը Բերձորում (նախկին Լաչին քաղաք)
հյուսն-ատաղձագործ է աշխատում կապիտալ շինարարության
վարչությունում և ստանում է 35000 դրամ (մոտ 70
դոլար) աշխատավարձ: Նաև ստանում է 15000 դրամ նպաստ
երեխաների համար: Կինը Գողթանիկի դպրոցում հավաքարար
է աշխատում, որդին՝ Գուրգենը՝ պահակ, և ստանում
է 6000 դրամ աշխատավարձ:
Ղարաբաղի իշխանություններն ընտանիքին դեռևս մեքենա
են պարտք. բազմազավակ ընտանիքերին անվճար մեքենա
է հասնում:
«Սկզբում շատ խեղճ էինք, - ասում է Էմման, - Ոչինչ
չունեինք: Հետո, անասնավարկը երբ ստացանք, մի քիչ
վիճակներս լավացավ: Նոր-նոր հունի մեջ էինք ընկնում:
Բայց էլի շատ ծանր է, 15 էրեխա մեծացնելը հեշտ բան
չի: Յոթ դպրոցական ունեմ, գոնե գրենական պիտույքներով
օգնեին: «Ագապին» օգնում է հագուստով, բայց էն չի»:
«Ագապին»
միակ միջազգային կազմակերպությունն է, որ գործում
է վերաբնակեցված տարածքում, քանի որ համաշխարհային
հանրությունը համարում է այն գրավյալ տարածք, իսկ
վերաբնակիչներին՝ գաղութարարներ:
Դիվանագետները համարում են այդ 3000 քառակուսի
կիլոմետրանոց միջանցքը գրավյալ տարածք, իսկ Քաշաթաղի
պաշտոնյաները՝ ազատագրված, և վերանվանում են տեղանունները
կամ վերականգնելով պատմական անվանումները, կամ այլ
հայկական անվանումներ տալով:
Վերաբնակիչների համար Քաշաթաղը փախուստ է Հայաստանից,
այն տարբերությամբ, որ այստեղ ոչ թե փախստական են
դառնում, այլ հողի սեփականատեր: Եվ միայն պաշտոնյաներն
են խոսում վերաբնակեցման մասին որպես հայրենասիրական
քայլի: Նորաբնակների համար դա պարզապես իրենց ապրելու
պայմանները բարելավելու հնարավորություն է:
«Որ ասեմ, էկել եմ հերոսություն անելու, սուտ
կլինի, - ասում է Գողթանիկ գյուղի դպրոցի տնօրեն
Ալիկ Տոնոյանը, որը եկել է Բաղրամյանի շրջանի Դալարիկ
գյուղից, - Յոթ հոգիանոց ընտանիքս սոված էր: Դպրոցում
ես ու կինս դաս էինք տալիս, փողը չէր հերիքում հացին:
Իսկ հիմա ստեղից ծնողներիս օգնում եմ:
«Տաս օր հետո խոզս կծախեմ՝ 150 դոլար կլինի: Տարեկան
կարտոլից իրեքհարյուր հազար դրամ եկամուտ եմ ստանում:
Տանձ ու խնձորին Էրևան փող էինք տալիս, էստեղ ձրի
քաղի՝ կեր: Էստեղ բնությունը տալիս ա, աշխատող մարդը
պիտի վերցնի: Հերոսությունը էն տղերքը արին, որ
էս տարածքները վերցրին: Հիմա, ով գիտի, որ էս տանը,
որ քայլում եմ, մի հայ տղի արյուն չի թափվել: Իսկ
հիմա սա իմ հողն է, ընտանիքս՝ ստեղ, որ հանկարծ
պատերազմ սկսվի, պիտի կռվեմ, զորամասիս տեղը գիտեմ»:
Գյուղում ջրի ամենամեծ պաշարը Ալիկի տանն է, որտեղ
նախկինում ապրել է տրակտորիստ Ալի Մուհամեդ-օղլին,
որի կոմունիստական կուսակցության անդամատոմսը գտել
են խորդանոցում: Ջրի մեծ պաշարը խորհուրդ ունի Ալիկի
համար, քանի որ իր նախկին գյուղում ստիպված էր 30
դրամ վճարել մի դույլ ջրի համար:
Բերձորից գրունտային ճանապարհով 38 կիլոմետր հեռավորության
վրա՝ դեպի հյուսիս ձգվող երեք ձորերից մեկի լանջին
գտնվող Գողթանիկը հիմնադրվել է 1995 թվականին:
Յոթ
աշակերտով բացված գյուղի դպրոցում այժմ սովորում
է 30 աշակերտ: յուղացիները հիշում են, թե ինչպես
վեց տարի առաջ առաջին երեխան է ծնվել, որի պորտը
մայրն է մկրատով կտրել: Վերջին երեխան ծնվել է 2001
թվականի մայիսին:
Այժմ գյուղում բնակվում է 22 ընտանիք՝ 84 հոգի:
Գյուղի մի ծայրում ադրբեջանական լքված գերեզմանոցն
է, մյուսում՝ հայկականը, որտեղ արդեն չորս շիրիմ
կա:
Ռոբերտ Մաթևոսյանը հիշում է, որ 5-6 տարի առաջ
գյուղեր մեկնելիս հետը հաց էր վերցնում, որ բաժաներ
կիսասոված գյուղացիներին: Այժմ գյուղում մի տասը
հոգու կկերակրեն ու կուշտ ճամփու կդնեն:
Գյուղացիները պատմում են, որ տարիներ առաջ անհրաժեշտ
մթերք գնելու համար մարդիկ Գողթանիկից Գորիս էին
հասնում: Նույնիսկ Բերձորում հաց հնարավոր չէր ճարել:
Այժմ գյուղում խանութ կա, որտեղ կարելի է գնել մարդկանց
համար ամենաանհրաժեշտ մթերքը, օղի ու ծխախոտ:
Գողթանիկում, որտեղ հավաքվել են ընտանիքներ Հայաստանի
տարբեր շրջաններից՝ Սիսիանից, Էջմիածնից, Աշտարակից,
Թալինից, Եղեգնաձորից ու Երևանից, իրար են խառնվել
հայերենի տարբեր բարբառներ:
«Այստեղ հայի մի նոր տեսակ է ձևավորվում, - ասում
է գյուղի ամենավերջին վերաբնակիչ բանաստեղծ Հրաչ
Բեյլերյանը, որ Երևանից կնոջ՝ Հասմիկի հետ բնակության
է եկել երկու ամիս առաջ, - Լավ կլիներ էստեղ մի
մատուռ կառուցվեր, որ բնակիչներին համախմբեր: Թե
չէ՝ այժմ միայն օղին է համախմբում»:
Երկու որդիները ծառայում են բանակում, իրենք Երևանում
գործազուրկ էին և կնոջ հորդորներով եկել են այստեղ,
որ իրենց գոյությունը կարողանան պահել:
«Մեր
վիճակը էնպես էր, որ պիտի տունը ծախեինք, Հայաստանից
գնայինք: Էլ անհնար էր ապրել, - ասում է Հասմիկը,
- Հիմա արդեն զգում ենք, որ լավ է լինելու, աշխատում
ենք, անասնավարկը կլինի: Մյուս տարի կերևա հողի
բերքը»:
Ամուսինները գյուղի դպրոցում հայոց լեզվի և գրականության
ուսուցիչ են աշխատում: Երկուսով ստանում են մոտ
90 դոլարի չափ աշխատավարձ: Քաշաթաղում ուսուցիչների
աշխատավարձը Հայաստանի համեմատ կրկնակի ավելի է:
Ստացել են մեկ-սենյականոց անշուք տուն, որին տեսք
են տալիս Երևանից բերված պատերից կախված կտավները
և գրադարանը: Տան անհարմարությունները վերացնելու
աշխատանքը Հրաչի համար առօրյա պարապությունը լցնելու
միջոց է:
«Երբ մի հայտնի բանաստեղծ իմացավ Լաչին եմ գալու,
ասեց՝ ի՜նչ հայրենասիրական բան ես անում:
«Որ ասեի Բադեն-Բադեն եմ գնում, գիշերը չէր քնի,
- ասում է հիսնամյա Հրաչը, - Երևանից զզվել էի,
թարգմանություններ էի անում, ամիսներով փող չէի
ստանում: Մինչև հիսուն տարեկանս հայհոյում էի պաշտոնյաներին:
Հիսունից հետո կնվիրվեմ ուսուցչությանը: Հիմա հասկացա,
որ մի փոքրիկի մի բան սովորեցնելն ինձ ավելի է բավարարում»:
Նա հիշում է երկու տարի առաջ գրած բանաստեղծության
տողերը, որոնց մեջ իր Լաչին գալու իմաստն է ցույց
տալիս.
Տրտինգ գառ մի՝ նետված «Հայրենիքի» արոտ,
Սա՛ եմ, խոտը գաղջ է, բայց ու՞ր գնամ,
Աշնան ճանճ էլ լինեմ, ջերմության եմ կարոտ,
Որ չփակչեմ պատին ու չորանամ:
«Էդ ճանճը ես եմ, որ ջերմություն էի փնտրում,
- ասում է Հրաչը, - Էկա էստեղ, որ էդ ջերմությունը
գտնեմ»:
|